אבלון מחקרים 

אבלון מחקרים בע"מ מתמחה במחקר וניתוח  של דוחות כספיים ובהערכות שווי של חברות ועסקים. לחברה  מומחיות יישומית, רבת שנים, בתחום החשבונאות, ניתוח הדוחות והערכות השווי, והכרה מעמיקה עם כללי התקינה החשבונאית הבינלאומית (IFRS) והאמריקאית (US GAAP).

כמו
 כן, מספקת, החברה, שירותי ייעוץ כלכלי ועסקי מגוונים לשורה של חברות, עסקים ופרטיים, בתחומים שונים לרבות בחינת כדאיות השקעה, בניית תקציב ותזרים שוטף, תוך כדי מעקב אחרי התוצאות בפועל מול התקציב; אופטימיזציה בלקחית מימון לרבות משכנתאות ועוד 

 

לאן נעלמו המזומנים של אפריקה מגורים?

3/8/2013
לאן נעלמו המזומנים של אפריקה מגורים?  למה היא תיקנה את הדוחות שלה? ומתי ואיך פירמות מציגות  מחדש את הנתונים בדוחות כספיים? 
אפריקה מגורים דיווחה בדוחות הכספיים של 2011 על מזומנים ושווי מזומנים בסך של  כ=222 מיליון שקל, אבל עכשיו עם פרסום התוצאות לשנת 2012 ולצידם מספרי ההשוואה לשנת 2011, נעלמו רוב המזומנים מהמאזן של 2011 והסעיף הזה מסתכם ב=47 מיליון שקל בלבד (המזומנים בסוף 2012 כ=22 מיליון שקל). התעלומה הזו, מקבלת מענה בסעיף (הארוך) שמתחת לסעיף המזומנים ושווי המזומנים  - מזומנים ונכסים פיננסים אחרים מוגבלים בשימוש. הסעיף הזה שלא היה קיים בדוח המקורי של 2011 קם לתחייה בדוח לשנת 2012 כשנכון לסוף 2011 לחברה מזומנים מוגבלים בסך של 175 מיליון שקל. ומכאן, שבעבר, עם פרסום התוצאות של 2011, הנהלת החברה ורואי החשבון שלה הכלילו תחת סעיף המזומנים ושווי המזומנים גם מזומנים חופשיים שניתן להשתמש בהם לכל מטרה ועניין וגם מזומנים מוגבלים שאמורים לשמש את החברה למטרות ספציפיות. כלומר, בדוח 2011 החברה הציגה 222 מיליון שקל בסעיף מזומנים ושווי מזומנים, אך שנה לאח מכן היא הפרידה את הסכומים – 47 מיליון שקל מזומנים ו=175 מיליון שקל מזומנים מוגבלים; וזה לא עניין של מה בכך.

הצגנו כאן, מספר פעמים, את הבעיה הקשה שמסתתרת בסעיף המזומנים של חברות הבניה - אפריקה מגורים, אזורים וחברות נוספות  הציגו מזומנים ושווי מזומנים שלא מספרים את הסיפור האמיתי, שלא מבטאים באמת את מצב הנזילות של החברה. החברות הללו נהגו להכיל במסגרת המזומנים את המזומנים שקיבלו מהלקוחות/ רוכשי הדירות למרות שהכסף ששילמו הלקוחות האלו נכנס לחשבון ליווי ספציפי שמיועד לשם  הקמת הפרויקט המסוים. כלומר, הכספים בחשבון אולי עונים להגדרה החשבונאית של מזומנים ושווי מזומנים, אבל החשבון כולו מוגבל ליעוד מסוים, ובאם כך, זה סותר לכאורה, את הרעיון הבסיסי והמרכזי של סעיף המזומנים ושווי המזומנים – סכומים שניתן לעשות בהם שימוש לכל מטרה ועניין. החברות נשענו על תקינה חשבונאית מעט מעורפלת ופרשנות ליברלית של משרדי רואי חשבון גדולים שראו במזומנים בחשבונות הליווי מזומנים שגם כך אמורים לשמש לפעילות שוטפת של הפירמה, שכן, אמנם חשבון אחד מוגבל לפרויקט אחד, אבל החשבון השני מוגבל למימון הפרויקט השני וכך הלאה. כלומר, מכלול החשבונות המוגבלים משמשים למכלול פעילות החברה, ובמילים אחרות – המזומנים בחשבונות המוגבלים משמשים לכלל פעילות הפירמה. זה כמעט נכון, רק שמזומנים ושווי מזומנים אמורים ונתפסים על ידי שוק כסכומים שמשמשים לכל מטרה לא רק לפעילות הפירמה – הם יכולים לשמש לרכישת קרקעות, החזר חובות, חלוקת דיבידנדים ועוד, הם אינם מוגבלים לפרויקט ספציפי, הם אינם מוגבלים לכלל הפרויקטים של החברה.

העיוות הזה תוקן עכשיו בדוחות השנתיים של אפריקה מגורים, הוא תוקן בדוחות הרבעוניים בחברת אזורים (שסיפקה בביאורים מידע על סוגי המזומנים, בעוד שבעבר היא לא עשתה זאת). אולי זה גם בזכות הטורים כאן, אולי החברות הבינו שהן צריכות להיות ברורות ושקופות יותר, אולי גם רשות ניירות ערך הביעה את דעתה על הנושא הבעייתי. כך או כך, העיוות תוקן, ועכשיו המזומנים הם באמת המזומנים . הם חופשיים, הם יכולים לשמש לכל מטרה.
התהליך הזה של תיקון דוחות מתקופות קודמות נקרא תיקון למפרע ואם אתם נתקלים בכוכביות פזורות במאזן של הפירמה סביר להניח שמדובר בהצגה מחדש כאשר הנתון שליד הכוכבית מבטא עדכון/ תיקון של הסעיף לעומת שנים קודמות. בתחתית העמוד יינתן הסבר לכוכביות, ובמקרים מסוימים גם הפנייה לביאור המתאים. במאזן של אפריקה מגורים מפנים לביאור 38 ובו תחת הכותרת – התאמה למפרע בגין יישום למפרע של מדיניות חשבונאית, מסבירה החברה – "במהלך שנת 2012 , החברה שינתה את מדיניותה החשבונאית בדבר הצגת מזומנים ושווי מזומנים. מזומנים אשר זמינים אך ורק להקמת מלאי דירות למכירה בפרויקט בו הם התקבלו ועל פי הרשאה מהבנק המממן סווגו מחדש במסגרת סעיף נפרד כמזומנים ונכסים פיננסים אחרים מוגבלים בשימוש בחשבונות ליווי בדוחות המאוחדים על המצב הכספי. בהתאם, הציגה הקבוצה מחדש את השינוי במזומנים המוגבלים בשימוש בחשבונות ליווי בדוחות על תזרימי המזומנים במסגרת תזרימי מזומנים מפעילות השקעה. ההנהלה בדעה כי השינוי במדיניות החשבונאית החדשה מביאה להצגה מהימנה ורלוונטית יותר בגוף הדוח המאוחד על המצב הכספי ליתרות המזומנים הניתנים לשימוש לכל מטרה באשר היא". ובכן, מהביאור עולה כי ההנהלה היא זו שיזמה את המהלך המבורך הזה, רק שאם כך לא ברור למה היא התעוררה עכשיו, ולא לפני כמה שנים טובות.

ההצגה מחדש של סעיף המזומנים באפריקה נעשה כאמור על רקע שינוי במדיניות החשבונאית. אבל, הצגה מחדש נעשית גם (וכנראה בעיקר) במקרה של טעויות מסוגים שונים. בשנה שעברה פרסמה רשות ניירות ערך הנחיות בנוגע לטיפול החשבונאי ולגילוי הנדרש במקרים של הצגה מחדש על רקע טעויות. על פי רשות ניירות ערך,  קיומה של טעות מהותית בדוחות כספיים כפי שפורסמו בעבר, המחייבת את תיקונם, הינה בגדר "אירוע או עניין" שיש לדווח עליו בדוח מיידי (הודע מיידית לבורסה) ואין מקום להסתפק בגילוי בדבר הטעות במסגרת הדוחות הכספיים. במסגרת הדיווח המיידי על החברות לפרסם -כל פרט החשוב למשקיע לצורך הבנת הטעות המהותית; השלכותיה של הטעות על הדוחות והשפעת תיקונה;  פרטים בדבר המועד בו נודע לראשונה לתאגיד על דבר קיומה; זיהוי כל התקופות אשר הדוחות הכספיים לגביהן כוללים טעות מהותית; תיאור תיקון הטעות, לרבות סכומי התיקון;  וכן אופן תיקון הדוחות הכספיים הכוללים את הטעות המהותית תוך פירוט לוחות זמנים לפרסומם. הדוחות הכספיים המתוקנים יפורסמו מחדש לא יאוחר מחלוף עשרה ימי עסקים ממועד הדיווח על הטעות המהותית. כמו כן, יינתנו דגשים גם בדוח דירקטוריון שיכלול התייחסות של הדירקטוריון להצגה מחדש, לרבות תיאור עובדתי של הטעות, מהותה, הסעיפים בדוחות הכספיים שהושפעו מהטעות; סכומי ההשפעה של הטעות;  וכן מידע רלבנטי נוסף על הטעות. מכלול המידע הזה אמור לייצר לקוראים לרכך את הטעות, אחרי הכל – טעויות היו, ויהיו בעתיד. השאלה, באיזו תדירות ובאיזה היקף.
 
עדכונים נוספים